- Szczegóły
- Kategoria: artykuły
DLA DZIECI / UCZNIÓW:
- Realizowanie autorskiego programu ,,Słyszę na medal’’ dla grup przedszkolnych. mgr Małgorzata Piróg, mgr Urszula Kiper
- Badania przesiewowe ryzyka dysleksji w pierwszych klasach szkoły podstawowej.
- Przesiewowe badania wzroku według programu WIDZĘ dla klas 1-3 szkoły podstawowej. mgr Agata Korzeń, mgr Dorota Olejarska – Moskwiak
- Terapia Biofeedback. mgr Beata Łaba,mgr Urszula Kiper
PROPONOWANE ZAJĘCIA WARSZTATOWE -PRZEPROWADZANE NA TERENIE PRZEDSZKOLA, SZKOŁY, PLACÓWKI PO ZŁOŻENIU PISEMNEGO WNIOSKU DYREKTORA
- Zajęcia aktywizujące do samodzielnego wyboru zawodu dla uczniów z klas VIII. mgr Aleksandra Pawlak
- Zajęcia aktywizujące do samodzielnego wyboru zawodu dla uczniów szkół podstawowych mgr Aleksandra Pawlak
- Przygotowanie do wyboru zawodu-określanie skłonności zawodowych dla uczniów klas VII Szkoły podstawowej. mgr Aleksandra Pawlak
- Wstępna orientacja zawodowa dla uczniów klas szkoły podstawowej. mgr Aleksandra Pawlak
- Budowanie integracji i umiejętności współpracy w grupie. Zapobieganie wykluczeniu z zespołu klasowego. mgr Aleksandra Pawlak
- „Wiem, jak się uczyć” - zajęcia umożliwiające uczniom poznanie metod efektywnego uczenia się. mgr Barbara Ullmann
- „Znam swoją wartość” - zajęcia kształtujące u uczniów poczucie własnej wartości i świadomości swojej osoby. mgr Barbara Ullmann
- „Radzę sobie ze stresem” - zajęcia podnoszące umiejętności w rozpoznawaniu i radzeniu sobie ze stresem. mgr Barbara Ullmann
- „Emocje moim drogowskazem” - zajęcia rozwijające umiejętności rozpoznawania i konstruktywnego wyrażania emocji. mgr Barbara Ullmann
- Prowadzenie innowacyjnych zajęć z uważności - „Uważność twoja supermoc". mgr Małgorzata Piróg, mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka
- Warsztaty integracyjne – „Komunikacja bez przemocy". mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka, mgr Barbara Ullmann
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- „Świat wirtualny – odpowiedzialne wybory", warsztaty dla uczniów szkoły podstawowej. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejco
- „W zgodzie z emocjami i światem wewnętrznym – rozpoznawanie, nazywanie i regulacja emocji" - warsztaty dla uczniów szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- „Podstawy komunikowania się w grupie rówieśniczej" - warsztaty dla uczniów szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- „Tolerancja, wzajemna akceptacja i współpraca w grupie" - warsztaty dla uczniów szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- „Jak się uczyć efektywnie – rozwijanie uwagi, pamięci, techniki uczenia się" - warsztaty dla uczniów z klas VI – VIII i uczniów szkół ponadpodstawowych. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- „Sztuka dobrej komunikacji i tolerancji dla odmienności" – mgr Anna Śniegowska
- „Umiejętność rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami w sytuacjach trudnych"– mgr Anna Śniegowska
- „Język żyrafy. Rozwijanie umiejętności społecznych". mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka
- „Sposoby radzenia sobie ze stresem". mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka
- „Zajęcia integracyjne dla dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi". mgr Aleksandra Pawlak, mgr Anna Boruta
- „Sposoby radzenia sobie ze stresem". mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka, mgr Paulina Kaczor
- „Komunikacja i współpraca w zespole klasowym". mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka, mgr Paulina Kaczor
- „Depresja i jak sobie z nią radzić? Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego". mgr Elżbieta Szczygieł, mgr Aleksandra Skalska-Bajan
- „Komunikacja interpersonalna - słuchać i słyszeć, mówić i rozumieć-trening skutecznej komunikacji dla dzieci i młodzieży". mgr Elżbieta Szczygieł, mgr Katarzyna Parawa
- „Ucz się inteligentnie. Skuteczne strategie uczenia się". mgr Dorota Olejarska - Moskwiak, mgr Agata Korzeń
- „Przejmij kontrolę nad stresem". mgr Dorota Olejarska - Moskwiak, mgr Agata Korzeń
- „Mówię czego potrzebuję - zajęcia dla dzieci przedszkolnych". mgr Edyta Skotnicka
- „Moje emocje - zajęcia dla uczniów klasy I-III". mgr Edyta Skotnicka
- „Jak czytanie książek wpływa na redukcję stresu - dla klas I-III, IV-VIII". mgr Edyta Skotnicka
- „Cyberprzemoc - czym jest, jak jej unikać? dla uczniów klas I-III". mgr Edyta Skotnicka
ZAJĘCIA REALIZOWANE NA TERENIE PORADNI DLA DZIECI/UCZNIÓW PROWADZONE PO USTALENIU Z PROWADZĄCYMI (PO ZAPISANIU SIĘ WYMAGANEJ ILOŚCI OSÓB).
- Trening pewności siebie.mgr Ewa Raróg, mgr Barbara Ullmann, mgr Monika Raróg
- Trening asertywności społecznych.mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka, mgr Małgorzata Piróg
- Trening Umiejętności Społecznych - mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka, mgr Małgorzata Piróg, mgr Elżbieta Szczygieł, mgr Monika Raróg, mgr Dominika Kondracka, mgr Patrycja Dudek, mgr Barbara Ullmann, mgr Anna Dejnaka
DLA RODZICÓW:
Rodzicom i prawnym opiekunom dzieci i młodzieży proponujemy pomoc i wsparcie w realizowaniu trudnej roli rodzica. Zapraszamy na zajęcia warsztatowe w poradni:
-Terapia rodzin, konsultacje rodzinne
Terapia rodzin, to metoda terapeutyczna, której celem jest pomoc w rozwiązaniu problemów i konfliktów w rodzinie oraz odbudowaniu więzi między jej członkami.
Terapie rodzin i konsultacje rodzinne - mgr Beata Łaba, mgr Anna Śniegowska, mgr Monika Raróg, mgr Ewa Raróg, mgr Liliana Blok, mgr Paulina Kaczor
- Grupa wsparcia
Szczęśliwy rodzic to szczęśliwe dziecko – grupa wsparcia dla rodziców dzieci małych ze spektrum autyzmu – mgr Małgorzata Piróg, mgr Katarzyna Parawa
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z trudnościami w rozwoju emocjonalno-społecznym - mgr Monika Raróg, mgr Ewa Raróg
Szczęśliwy rodzic to szczęśliwe dziecko – grupa wsparcia dla rodziców nastolatków – mgr Małgorzata Piróg, mgr Bernadeta Kwaśniak-Górka
- Warsztaty, prelekcje, pogadanki
Na wniosek dyrektorów przedszkoli i szkół możliwe jest przeprowadzenie przez pracowników poradni zajęć warsztatowych i prelekcji dla rodziców. Jesteśmy gotowi, aby odpowiedzieć na konkretne zapotrzebowanie społeczności szkolnej. W bieżącym roku szkolnym proponujemy prelekcje na następujące tematy:
- Wsparcie dziecka w wyborze kierunku kształcenia. mgr Aleksandra Pawlak
- Czas wolny mojego dziecka. mgr Aleksandra Pawlak
- Depresja- objawy i możliwości wsparcia. mgr Aleksandra Pawlak
- Współpraca z dzieckiem, a nie wyręczanie w nauce i obowiązkach.mgr Aleksandra Pawlak
- Znaczenie wzmocnień pozytywnych w wychowaniu – budowanie adekwatnej samooceny. mgr Aleksandra Pawlak
- Postawy rodzicielskie i ich wpływ na relacje z dzieckiem. mgr Barbara Ullmann
- Wsparcie dziecka, a wymagania wobec niego - warsztaty dla rodziców. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- Wspieranie dobrostanu dzieci, młodzieży, ich zdrowia psychicznego. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- Wartość czasu spędzanego z dzieckiem– mgr A. Śniegowska
- Wspierający rodzic, wspiera dziecko.mgr Alicja Halejcio, mgr Alina Gral
- Profilaktyka ryzyka dysleksji rozwojowej.mgr Alicja Halejcio
- Dziecko w sieci –rozsądne i bezpieczne korzystanie z technologii informacyjno- komunikacyjnych.mgr Aleksandra Pawlak, mgr Anna Boruta
- Wspieranie dziecka w wyborze dalszej drogi kształcenia.mgr Aleksandra Pawlak, mgr Anna Boruta
- Rozmowy wspierające rodziców w procesie wychowania.mgr Beata Łaba
- Wartość emocji jako czynnika rozwijającego relację z dzieckiem.mgr Beata Łaba
- Wspieranie rodziców w osiągnięciu bezpieczeństwa emocjonalnego i psychicznego dzieci.mgr Beata Łaba
- Wartość czasu spędzanego z dzieckiem, jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach, dla rodziców dzieci szkół ponadpodstawowych.mgr Anna Śniegowska, mgr Paulina Kaczor
- Moje dziecko doświadcza przemocy rówieśniczej. Jak temu zaradzić. mgr Barbara Ullmann
- Jak wspierać dziecko w rozwoju-zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.mgr Liliana Blok
- Postawy rodzicielskie i ich wpływ na relacje z dzieckiem.mgr Barbara Ullmann mgr Monika Raróg, mgr Małgorzata Piróg
- Jak wspomagać dziecko w prawidłowym rozwoju mowy i słuchu.mgr Monika Raróg, mgr Małgorzata Piróg
- Jak rozmawiać z dziećmi o stresie i jak sobie z nim radzić.mgr Agata Korzeń, mgr Dorota Olejarska - Moskwiak
- Profilaktyka zdrowia psychicznego- Dobra relacja z dzieckiem jako podstawa prawidłowego rozwoju.mgr Agata Korzeń, mgr Dorota Olejarska - Moskwiak
- Jak pomóc dziecku w nowej rzeczywistości szkolnej? mgr Beata Łaba, mgr Aleksandra Skalska-Bajan
- Depresja-Przyczyny, objawy,sposoby pomocy.mgr Anna Boruta, mgr Aleksandra Pawlak
- Cyberprzemoc-Dziecko-Nastolatek w sieci.mgr Anna Boruta, mgr Aleksandra Pawlak
- Świat do góry nogami, kiedy podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć zaburzenia ze spektrum autyzmu – objawy, diagnostyka, terapia.mgr Dominika Kondracka, mgr Katarzyna Parawa
DLA NAUCZYCIELI
Realizujemy zadania profilaktyczne oraz wspieramy wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki. Proponujemy różne formy wsparcia nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych, rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
Zajęcia organizowane dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów:
Sieć współpracy pedagogów i psychologów szkół podstawowych. mgr Beata Łaba, mgr Aleksandra Skalska-Bajan
Sieć współpracy pedagogów szkół ponadpodstawowych. mgr Anna Śniegowska, mgr Paulina Kaczor
Sieć współpracy pedagogów specjalnych szkół podstawowych. mgr Ewa Raróg, mgr Małgorzata Piróg
Szkolenia Rad Pedagogicznych i zajęcia warsztatowe dla nauczycieli:
- Wsparcie uczniów w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej. mgr Aleksandra Pawlak
- Praca z uczniem sprawiającym trudności dydaktyczno-wychowawcze. mgr Aleksandra Pawlak
- Depresja-przyczyny oraz możliwości wsparcia i pomocy. mgr Aleksandra Pawlak
- Dziecko z zaburzeniami Integracji Sensorycznej w przedszkolu i szkole”. - mgr Bernardeta Kwaśniak-Górka, mgr Paulina Kaczor
- Jak rozpoznać zaburzenia ze spectrum autyzmu u dzieci w wieku przedszkolnym? mgr Patrycja Dudek, mgr Dominika Kondracka
- Zrozumieć osoby z autyzmem. Uczymy dzieci akceptować inność innych osób. mgr Patrycja Dudek, mgr Dominika Kondracka
- Podstawy komunikowania się- warsztaty dla nauczycieli. mgr Alina Gral, mgr Alicja Halejcio
- Depresja nastolatka – jak zrozumieć i jak pomóc - mgr Anna Śniegowska
- Lęk – przyjaciel czy wróg? Jak radzić sobie w rzeczywistości szkolnej?mgr Beata Łaba, mgr Aleksandra Skalska-Bajan
- Uczeń z chorobą rzadką w szkole i w przedszkolu.mgr Beata Łaba, mgr Aleksandra Skalska-Bajan
- Zaburzenia psychiczne występujące u dzieci.mgr Dorota Olejarska-Moskwiak, mgr Agata Korzeń
- Uczeń z ADHD, nadpobudliwością psychoruchową w klasie i w szkole.mgr Dorota Olejarska -Moskwiak, mgr Agata Korzeń
- Konsultacje z pedagogami po warsztatach.mgr Monika Raróg, mgr Małgorzata Piróg
- Jak przeciwdziałać agresji wśród uczniów?mgr Barbara Ullmann
- Depresja nastolatka- rozpoznanie objawów i działania wspierające.mgr Anna Śniegowska, mgr Paulina Kaczor
- Poznać, zrozumieć i uczyć dziecko ze spektrum autyzmu– mgr Katarzyna Parawa, mgr Dominika Kondracka
Pomoc w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego:
- Przygotowanie do wyboru zawodu - Pomoc w rozpoznawaniu skłonności i rozwoju umiejętności zawodowych uczniów klas 8 w tym uczniów
z niepełnosprawnościami.mgr Aleksandra Pawlak, mgr Anna Boruta. - Indywidualne porady i konsultacje udzielne stacjonarnie i zdalnie, dotyczące problemów edukacyjnych i wychowawczych w szerokim zakresie.
- Szczegóły
- Kategoria: artykuły
Kodeks Etyki pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jarosławiu
W celu stanowienie standardów postępowania, których powinni przestrzegać pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jarosławiu wypełniając swoje obowiązki oraz wspomagania ich w prawidłowym wypełnianiu tych standardów, w zgodzie z oczekiwaniami społeczności lokalnej, jak również informowanie społeczności lokalnej o standardach postępowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jarosławiu stanowi się, co następuje:
I. Zasady ogólne.
Ustanawia się Kodeks Etyki zawierający zasady i wartości etyczne, wyznaczające standardy postępowania pracowników PPP w Jarosławiu. Poszanowanie tych wartości i przestrzeganie zasad służy budowaniu efektywnej, uczciwej i przyjaznej administracji samorządowej, a poprzez to kształtowaniu właściwych relacji pracowników poradni ze społecznością lokalną na rzecz której świadczy pomoc.
1. Pracownik Poradni ma świadomość służebnej roli je4dnostek samorządu terytorialnego wobec społeczności lokalnej,
2. Przy wykonywaniu swoich obowiązków pracownik Poradni ma zawsze na względzie dobro wspólnoty samorządowej oraz chroni uzasadnione interesy każdej uprawnionej osoby, a w szczególności:
działa tak, aby jego postępowanie mogło być wzorem praworządności i prowadziło do pogłębienia społeczności lokalnej,
wykonuje pracę z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej,
pamięta, że swoim postępowaniem daje świadectwo o placówce i jego organach oraz współtworzy wizerunek jednostek samorządu terytorialnego,
przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska.
II. Zasady wyznaczające standardy postępowania pracowników poradni przy wykonywaniu swoich obowiązków:
§1. Zasada praworządności
Pracownik poradni wykonuje swoje obowiązki z zachowaniem najwyższej staranności, przestrzegając przepisów obowiązującego prawa oraz regulacji wewnętrznych poradni.
Pracownik dba, aby decyzje dotyczące praw i potrzeb podmiotów oraz klientów posiadały podstawę prawną, a ich treść merytoryczna była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa.
Pracownik poradni wykonuje swoje obowiązki sumiennie, wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności,
podejmowane działania opiera na prawidłowo dokonanych ustaleniach, a uzyskane informacje wykorzystuje wyłącznie do celów służbowych,
wie, iż interes publiczny wymaga działań rozważnych, ale skutecznych i realizowanych w sposób zdecydowany,
w rozpatrywaniu spraw nie kieruje się emocjami, jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji,
dotrzymuje zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania,
jest lojalny wobec Poradni i zwierzchników, gotów do wykonywania poleceń służbowych, mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka.
Pracownik nie ulega wpływom i naciskom, które mogą prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym, dba o jasność i przejrzystość własnych relacji z osobami pełniącymi funkcje publiczne,
lojalnie i rzetelnie wykonuje polecenia zwierzchników, bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne.
Pracownik działa uczciwie i rozsądnie, zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami etyczno-moralnymi.
powinien znać granice swoich kompetencji i nie podejmować zadań przekraczających jego możliwości. W razie braku posiadania wystarczających kompetencji do zajęcia się daną sprawą, zgłasza ten fakt do dyrektora, bądź kieruje do instytucji właściwej.
indywidualne upomnienie dyrektora placówki.
upomnienie dyrektora placówki w o0becności wszystkich pracowników poradni.
§2. Zasada rzetelności
§3. Zasada bezstronności i bezinteresowności
Pracownik poradni w prowadzonych sprawach równo traktuje wszystkich uczestników, bez uprzedzeń ze względu na kolor skóry, płeć, stan cywilny, pochodzenie etniczne, język, religię, orientację seksualną, postawę, reputację lub pozycję społeczną, nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności,
w przypadku konfliktu interesu w sprawach prywatnych i służbowych wyłącza się z działań mogących wywołać podejrzenia o stronniczość lub interesowność,
nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które pozostawałyby w sprzeczności z obowiązkami służbowymi,
w związku ze swoją pracą nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych ani osobistych.
§4. Zasada profesjonalizmu i obiektywizmu
Pracownik poradni zawsze jest przygotowany do jasnego - merytorycznego i prawnego - uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania,
dąży do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności spraw, do realizowanych przez siebie zadań podchodzi profesjonalnie, z odpowiedzialnością, wykorzystując w pełni posiadaną wiedzę i doświadczenie. Swoje decyzje i ustalenia opiera na uzyskanych informacjach oraz dokonanej ich analizie i interpretacji zgodnie z posiadaną wiedzą zawodową.
podejmuje aktywność, która ma zapewnić mu rozwój zawodowy i dążenie do systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
jest życzliwy, zapobiega napięciom w pracy i rozładowuje je, przestrzega zasad poprawnego zachowania,
w swoich kontaktach z interesantami zachowuje się właściwie, uprzejmie i pozostaje dostępny,
dążąc do uzyskania obiektywizmu w podejmowanych decyzjach może korzystać z wymiany doświadczeń z innymi pracownikami oraz spotkań o charakterze superwizyjnym.
odpowiadając na korespondencję, rozmowy telefoniczne i pocztę elektroniczną, stara się być pomocny i udziela wyczerpujących oraz dokładnych odpowiedzi na skierowane do niego pytania.
§5. Zasada jawności
Pracownik poradni wykonuje swoje obowiązki zgodnie z przyjętymi standardami i procedurami,
szanuje prawo obywateli do uzyskiwania informacji, dochowując przy tym tajemnicy informacji chronionej prawem.
§6. Zasada neutralności i uczciwości
§7. Zasada odpowiedzialności
nie uchyla się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie,
relacje służbowe opiera na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku, pomocy oraz dzieleniu się własnym doświadczeniem i wiedzą,
zachowuje się godnie w miejscu pracy i poza nim,
postępuje tak, aby wzmocnić autorytet i wiarygodność placówki w której pracuje.
w kontaktach z klientami poradni, przedstawicielami innych instytucji oraz współpracownikami pracownik zachowuje się stosownie i uprzejmie. Stara się być możliwie jak najbardziej pomocny i udziela odpowiedzi na skierowanie do niego pytania możliwie jak najbardziej wyczerpująco i dokładnie.
IV. Zasady odpowiedzialności i konsekwencje naruszenia postanowień kodeksu etyki:
Pracownik poradni zobowiązany jest przestrzegać kodeksu etyki i kierować się jego zasadami.
Naruszenie przez pracownika poradni postanowień niniejszego kodeksu powoduje przewidziane prawem konsekwencje.
W przypadkach gdy prawo nie normuje konsekwencji zależności od wagi naruszonej zasady na mocy niniejszego kodeksu dyrektor placówki może:
- Szczegóły
- Kategoria: artykuły
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest specjalistyczną placówką resortu oświaty prowadzącą działalność diagnostyczną, terapeutyczną, profilaktyczną i doradczą w środowiskach wychowujących dzieci i młodzież.
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest wielozakresowa współpraca z rodziną, szkołą i placówkami oświatowo-wychowawczymi poprzez:
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom
udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu
udzielanie specjalistycznego wsparcia i pomocy rodzicom i nauczycielom związanym z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
Poradnia realizuje następujące zadania:
1. diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
predyspozycji i uzdolnień,
przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
specyficznych trudności w uczeniu się;
2. wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi;
3. prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
4. pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;
5. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
6. współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I - III szkoły podstawowej;
7. współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów działań wspierających.
8. współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
9. wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny;
10. udzielanie wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
11. wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
II. W poradni działa zespół orzekający, który na podstawie badań psychologicznych pedagogicznych i lekarskich przeprowadzonych przez specjalistów poradni, bądź spoza poradni wydaje:
Orzeczenie lub opinię wydaje się na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub ucznia w przypadku, gdy skończył on 18 lat
- Szczegóły
- Kategoria: artykuły
PROCEDURY WEWNĘTRZNE PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W JAROSŁAWIU W ZAKRESIE ZAPOBIEGANIA COVID-19 obowiązujące od 01 września 2020 roku
Podstawa prawna:
▪ Ustawa z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020r. poz. 374),
▪ Ustawa z dnia 5 grudnia 2008r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz.U. z 2019r. poz. 1239 ze zm.),
▪ Ustawa z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z 2019r. poz. 59 ze zm.),
▪ Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2019r. poz. 1148 ze zm.),
▪ Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020r. poz. 344),
▪ Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 2020r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020r. poz. 792),
▪ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020r. poz. 493),
▪ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020r. poz. 1389),
▪ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020r. poz. 1386),
▪ Wytyczne MEN, MZ i GIS dla publicznych i niepublicznych szkół i placówek od września 2020r.
▪ Rekomendacje dotyczące procedur działania poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży w zakresie zapobiegania COVID-19 (MEN).
Cele procedur w zakresie zapobiegania COVID-19
- zwiększenie bezpieczeństwa pracowników oraz osób korzystających z działalności poradni,
- ograniczenie kontaktów międzyludzkich na terenie poradni w celu zminimalizowania ryzyka zakażenia.
I. ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA OSOBOM PRZEBYWAJĄCYM NA TERENIE PORADNI
POPRZEZ WDROŻENIE DZIAŁAŃ REORGANIZACYJNYCH I TECHNICZNYCH
I ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA W PRZESTRZENI OGÓLNODOSTĘPNEJ
• W poradni przyjmowane są tylko osoby zdrowe, bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną. Przy ustalaniu terminu wizyty w poradni rodzic, opiekun lub pełnoletni uczeń są informowani, że do placówki nie mogą przychodzić osoby chore, przebywające na kwarantannie ani w izolacji domowej. Dzieci mogą być przyprowadzane do poradni i z niej odbierane przez jednego opiekuna bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych. W dniu poprzedzającym wizytę w poradni, pracownik poradni przeprowadza telefonicznie z rodzicem, opiekunem bądź pełnoletnim uczniem wywiad w celu zapobiegania COVID-19. W dniu wizyty, przed wejściem na teren placówki rodzic podpisuje stosowne oświadczenie (załącznik Nr 1).
• Organizacja pracy w placówce zapewnia utrzymywanie rekomendowanej odległości pomiędzy pracownikami wynoszącej co najmniej 1,5 metra. Dzieci i inne osoby z zewnątrz przyjmowane są w gabinetach, w których powierzchnia nie jest mniejsza niż 4 m2 na osobę.
Zajęcia, w których biorą udział więcej niż trzy osoby organizowane są w gabinetach o odpowiednim metrażu. Krzesła w poczekalni, przeznaczone dla oczekujących klientów, stoją w odpowiednich do rekomendowanych odległościach.
• Praca w poradni odbywa się w systemie dwuzmianowym, w celu zapewnienia niezbędnej rezerwy kadrowej na wypadek zakażenia lub kontaktu z osobą chorą.
• Pracownicy poradni przebywają w gabinetach i poruszają się w przestrzeni ogólnodostępnej tylko wtedy, kiedy jest to konieczne. Rekomenduje się przekazywanie niezbędnych w pracy informacji pomiędzy pracownikami telefonicznie lub mailowo, aby zminimalizować przemieszczanie się po placówce do niezbędnego minimum oraz niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych.
• Wobec pracowników powyżej 60 roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi udokumentowanymi przez lekarza, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, stosuje się rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia (godziny pracy na drugiej zmianie, kiedy klientów w poradni, ze względu na organizację pracy jest mniej, praca w gabinecie usytuowanym w oddaleniu od głównego traktu przemieszczania się klientów), a w przypadku pracowników administracji, w miarę możliwości praca zdalna.
• Wizyty klientów są umawiane w sekretariacie na konkretną datę i godzinę. Klienci są informowani o tym, że na umówioną wizytę powinni stawić się nie wcześniej niż 5 minut przed wyznaczoną godziną. Grafik przyjmowania klientów układany jest w sekretariacie tak, aby nie doprowadzać do gromadzenia się osób w poczekalni.
• Przy drzwiach wejściowych do poradni oraz na stronie internetowej poradni zamieszczona jest informacja o sposobie ustalania i odwoływania wizyt w poradni oraz sposobu komunikowania się z poradnią.
• Przy wejściu do budynku poradni została zamieszczona informacja o obowiązku dezynfekowania rąk oraz instrukcja użycia środka dezynfekującego. Wszyscy wchodzący do budynku są zobowiązani do dezynfekcji rąk.
• Przy wejściu na teren placówki znajduje się informacja o obowiązku zakrywania ust i nosa.
• Przy wejściu głównym umieszczone są numery telefonów do właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
• Na terenie poradni jest obowiązek zakrywania ust i nosa przez pracowników, klientów i inne osoby z zewnątrz, z wyłączeniem dziecka do ukończenia 4 roku życia i osoby, która nie może zakrywać ust lub nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim lub osoby mającej trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust.
• W sekretariacie poradni może przebywać tylko jedna osoba poza pracownikiem; pozostali oczekują na zewnątrz z zachowaniem min. 1,5 m odległości między sobą.
• Oczekujący na przyjęcie w poczekalni korzystają z miejsc wyłącznie oznaczonych, oddalonych od siebie o co najmniej 1,5 metra.
• Dziecko/uczeń pozostaje, w miarę możliwości, w gabinecie tylko z pracownikiem poradni, a rodzic, opiekun prawny oczekuje na zewnątrz. O godzinie zakończenia wizyty jest informowany przez pracownika poradni.
• W gabinetach stosowane są środki ochrony zbiorowej na stanowiskach pracy w postaci przegród izolacyjnych – ekranów ochronnych.
• Z gabinetów są usunięte miękkie akcesoria.
• Każde pomieszczenie wyposażone jest w środki do dezynfekcji.
• Po każdej wizycie wszystkie dotykane powierzchnie są dezynfekowane przez pracownika. Pomieszczenia w poradni, w szczególności przeznaczone na pobyt ludzi, są regularnie wietrzone, adekwatnie do możliwości organizacyjnych i technicznych wentylacji lub klimatyzacji w placówce. Pracownik opuszczający miejsce pracy wietrzy gabinet przez otwarcie okna przez 15 minut.
• Osoby przyjmowane są zobowiązane do posiadania i korzystania w trakcie pobytu w poradni z własnych długopisów, o czym są informowani przez pracownika poradni w trakcie umawiania na wizytę.
• Narzędzia używane przez dziecko w procesie diagnostyczno-terapeutycznym są każdorazowo dezynfekowane przez pracownika poradni.
• Wszystkie zużyte jednorazowe środki ochrony osobistej wyrzucane są do zamykanych, wyłożonych workiem foliowych, oznaczonych koszy znajdujących się na korytarzu i w toaletach. W toaletach oraz w każdym pokoju znajdują się w widocznym miejscu instrukcje bezpiecznego zakładania i zdejmowania rękawiczek oraz maseczek.
• Pracownicy obsługi odpowiedzialni za sprzątanie placówki czyszczą i dezynfekują powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci: klamki drzwi wejściowe, poręcze, blaty, oparcia krzeseł co dwie godziny.
• Toalety czyszczone są z użyciem środków chemicznych 4 razy dziennie przez pracowników zajmujących się sprzątaniem placówki.
• Przeprowadzając dezynfekcję, pracownicy obsługi zapoznają się i ściśle przestrzegają zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ściśle przestrzegają czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów, tak aby użytkownicy (pracownicy i uczniowie/dzieci) nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
• W poradni prowadzi się monitoring codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości sal zajęć, pomieszczeń sanitarnohigienicznych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w gabinetach, klawiatur, włączników (załącznik nr2).
• Klienci mogą korzystać tylko z wyznaczonych toalet, które są oznaczone, jako toalety dla klientów. Toalety wyposażone są w dozowniki z płynem do mycia rąk, z płynem do dezynfekcji rąk oraz jednorazowymi ręcznikami, a przy umywalkach umieszczone są instrukcje dotyczące: mycia rąk, dezynfekcji rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki.
II. PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZIDENTYFIKOWANIA OSOBY POSIADAJĄCEJ SYMPTOMY ZAKAŻENIA COVID-19.
PROCEDURY ZAPOBIEGAWCZE: PODEJRZENIE ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM PRACOWNIKA
• Pracownicy pedagogiczni i obsługi poradni zostali poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów (gorączka, suchy kaszel, zmęczenie, ból mięśni, ból gardła, biegunka, zapalenie spojówek, ból głowy, utrata smaku lub węchu, trudności w oddychaniu lub duszności, ból lub ucisk w klatce piersiowej, utrata mowy lub zdolności ruchowych, wysypka skórna lub przebarwienia palców u rąk i stóp) nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
• Dyrektor poradni na bieżąco śledzi informacje Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia oraz Wojewódzkiej i Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej, a także obowiązujących przepisów prawa.
• W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem dyrektor podejmuje decyzję o niezwłocznym odsunięciu pracownika od pracy i odesłaniu transportem indywidualnym (własnym lub sanitarnym) do domu, a jeśli jest to niemożliwe, pracownik oczekuje na transport w wyznaczonym, odizolowanym od innych osób, pomieszczeniu (gabinet numer 16).
• W przypadku, gdy nie ma możliwości skorzystania z odrębnego pomieszczenia dla osoby podejrzanej o zakażenie, dyrektor wydziela miejsce, w którym osoba ta bezpiecznie poczeka na transport w odległości min. 2 m od pozostałych osób.
• Dyrektor wstrzymuje przyjmowanie klientów poradni w danym dniu, o odwołaniu wizyty klienci są powiadamiani telefonicznie przez sekretariat.
• Dyrektor powiadamia powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosuje się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
• Dyrektor ustala obszar, w którym poruszał się i przebywał pracownik, i zleca osobom z obsługi przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty).
• Dyrektor kontaktuje się z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym w Jarosławiu w celu ustalenia dalszego postępowania i wytycznych do organizacji pracy placówki tel. 662 505 160 lub 606 930 055; adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
W godzinach 7.30 do 15.05 od poniedziałku do piątku dostępne są numery stacjonarne:
16 624 24 40, 16 624 24 41.
• Dyrektor niezwłocznie wdraża dodatkowe procedury zalecone przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU PODEJRZENIA U KLIENTA ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM.
• W przypadku stwierdzenia u klienta przed wejściem na teren poradni wyraźnych oznak choroby, takich jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, osoba ta nie powinna zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinna zostać poinstruowana o konieczności jak najszybszego zgłoszenia się do najbliższego oddziału zakaźnego w celu konsultacji z lekarzem oraz udania się tam własnym transportem lub zadzwonieniu pod numer 999 albo 112.
• Jeżeli w trakcie pracy pracownik poradni zaobserwuje u dziecka/ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych, w tym w szczególności gorączkę, kaszel, należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu (gab.nr 16) zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić telefonicznie rodziców/opiekunów o konieczności odebrania dziecka z poradni (rekomendowany własny środek transportu).
• Pracownik zgłasza ten incydent do dyrektora.
• Dyrektor wraz z pracownikiem i obsługą ustala obszar, w którym poruszała się i przebywała osoba podejrzana o zakażenie.
• Dyrektor zarządza przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
• Dyrektor przy współpracy obsługi ustala listę pracowników, dzieci oraz innych osób z zewnątrz obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał użytkownik. Terminarz wizyt wraz z danymi kontaktowymi przechowywany jest w miejscu niedostępnym dla osób postronnych w sekretariacie.
• Dyrektor zaleca stosowanie się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz https://gis.gov.pl/ , odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
• Dyrektor kontaktuje się z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym w Jarosławiu w celu ustalenia dalszego postępowania i wytycznych do organizacji pracy placówki tel. 662 505 160 lub 606 930 055; adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
W godzinach 7.30 do 15.05 od poniedziałku do piątku dostępne są numery stacjonarne:
16 624 24 40, 16 624 24 41.
• Dyrektor niezwłocznie wdraża dodatkowe procedury zalecone przez państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
- Szczegóły
- Kategoria: artykuły
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno - pedagogicznych (Dz.U z 2017 r. Poz. 1743)
Strona 2 z 4