Aktualności

,,Sieci współpracy i wsparcia pedagogów i psychologów szkolnych”

Szanowni Państwo Dyrektorzy

 W dniu 29.09.2023 roku w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jarosławiu o godzinie 9, odbędzie się pierwsze spotkanie ,,Sieci współpracy i wsparcia pedagogów i psychologów szkolnych” w roku szkolnym 2023/2024 .

Więcej…

TRENING PEWNOŚCI SIEBIE

W bieżącym roku szkolnym planujemy objąć pomocą dzieci, które doświadczyły przemocy ze strony rówieśników według programu Trening Pewności Siebie.

Więcej…

Propozycja zajęć grupowych w roku szkolnym 2022/2023

GRUPA WSPARCIA DLA RODZICÓW DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
I WCZESNOSZKOLNYM

W bieżącym roku szkolnym proponujemy Państwu udział w grupie wsparcia dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Więcej…
A A A

Biofeedback to nieinwazyjna technika uczenia się samoregulacji funkcji biologicznych, przebiegających w sposób nieświadomy. Jest to profesjonalny trening mózgu, którego celem jest unormowanie jego czynności bioelektrycznej – skutkuje to ogólną poprawą funkcjonowania organizmu ludzkiego. Daje możliwość poprawy koncentracji, usprawniania pamięci, uczy szybkiego wchodzenia w stan relaksu (a tym samym radzenia sobie ze stresem), lepszego panowania nad reakcjami emocjonalnymi. Poprawia również samopoczucie i zwiększa samoocenę.

 "Granice mego języka oznaczają granice mego świata."

Ludwig Wittgenstein

 

Diagnoza i terapia logopedyczna

Terapia logopedyczna to całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania, to jest od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie.

Oddziaływania te mają na celu:

  • usuwanie zaburzeń mowy i języka;
  • przywracanie mowy w przypadku jej utraty;
  • nauczanie mowy, która się nie wykształciła;
  • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy;
  • wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej;
  • doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej
  • likwidację przyczyn i skutków pierwotnych oraz skutków wtórnych, do których zalicza się zarówno psychologiczne, jak i pedagogiczne konsekwencje zaburzeń mowy.

Terapia logopedyczna poprzedzona jest diagnozą. Zajęcia logopedyczne prowadzone są na terenie poradni i mają charakter zajęć indywidualnych.

Regulamin wydawania Opinii w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Jarosławiu

1. Na podstawie Rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych z dnia 1 lutego 2013 roku efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest między innymi wydanie opinii.

2. Poradnia wydaje opinie, których rodzaje określa załącznik Nr.1 do Regulaminu .Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w Ustawie o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 z późn. zmn., w ustawie Kodeks Pracy oraz w przepisach wydanych na podstawie tych ustaw.

3. Opinię wydaje się na pisemny wniosek rodzica (prawnego opiekuna) dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia.

4. Wzór wniosku o wydanie opinii stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego regulaminu.

5. Wypełniony wniosek rodzic (prawny opiekun) lub pełnoletni uczeń składa w sekretariacie poradni i wniosek zostaje zarejestrowany w dzienniku podawczym, a następnie jest przekazany do specjalistów, którzy przygotowują opinię.

6. Rodzice albo pełnoletnia osoba, która składa wniosek, mogą dołączyć posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek (wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych oraz opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem).Poradnia może się także zwrócić do dyrektora przedszkola, szkoły lub innej placówki w celu uzyskania informacji o ewentualnych problemach dydaktycznych, wychowawczych lub osiągnięciach ucznia.

7. Na wniosek poradni jeżeli jest to niezbędne do wydania opinii rodzice albo pełnoletnia osoba powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie.

8. Opinia wydana przez poradnię zawiera:

  • numer opinii
  • datę wydania
  • podstawę prawną wydania opinii
  • imię i nazwisko osoby, której opinia dotyczy
  • numer PESEL
  • datę i miejsce urodzenia
  • miejsce zamieszkania
  • nazwę i adres przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie klasy (gdy opinia dotyczy ucznia)
  • stanowisko poradni w sprawie i jego uzasadnienie
  • zalecane formy pomocy zawierające wskazówki dla nauczycieli, rodziców i ucznia
  • imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię
  • podpis dyrektora poradni schemat wydawanej opinii zawiera
  • załącznik Nr 3 do niniejszego regulaminu)

9. Opinia musi być wydana w okresie do 30 dni od daty złożenia wniosku.

10. Wnioskodawca może wnioskować o przekazanie egzemplarza opinii do przedszkola, szkoły lub placówki. Informację tę przekazuje we wniosku o wydanie opinii.

11. Poradnia prowadzi rejestr wydanych opinii w okresie danego roku szkolnego. Dokumentacja przechowywana jest w kancelarii poradni.

12. W odrębnym segregatorze gromadzone są kopie wydanych opinii w danym roku szkolnym.

Regulamin opracowano w oparciu o:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno - pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych z dnia 1 lutego 2013 roku oraz efekty szkoleniowe z Rady Pedagogicznej PPP w Jarosławiu oraz inne rozporządzenia wynikające z ustawy o systemie oświaty

Regulamin zatwierdzono na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 7 marca 2013 roku.

Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Zaburzenia te koryguje się poprzez odpowiednie oddziaływania specjalistyczne o charakterze psychologiczno - pedagogicznym, profilaktycznym i medycznym.

Jest to szczególnie ważne na początku kariery szkolnej dziecka. Brak osiągnięć w nauce, częste niepowodzenia zazwyczaj wiążą się z trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu i innych czynnościach szkolnych i odnoszą się do dzieci o:

  • inteligencji przeciętnej i niższej niż przeciętna;
  • z zakłóceniami funkcji wzrokowych i słuchowych;
  • z zakłóceniami i opóźnieniami rozwoju ruchowego razem z zakłóceniami procesu lateralizacji;
  • o zaburzonym rozwoju procesów emocjonalno – motywacyjnych;
  • z zaburzeniami mowy;
  • z zaburzeniami zdolności matematycznych;
  • z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych.

Trudnościom szkolnym często towarzyszą także trudności wychowawcze, zaburzenia aktywności, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia relacji społecznych.

Terapia pedagogiczna stwarza dzieciom z zakłóceniami rozwojowymi możliwości wszechstronnego rozwoju.